Onderteken hier de petitie: Aan de leden van de Eerste en Tweede Kamer: Stop de wantoestanden in de luchtvaartsector
Als ernstig bezorgde burgers vragen wij u om een parlementaire enquête te starten naar de wantoestanden in de luchtvaartsector. Onze gezondheid leidt ernstig onder zowel het lawaai als de forse luchtvervuiling veroorzaakt door vliegtuigen.................. Zie ook: Facebook Wantoestanden in de luchtvaartsector
50PLUS Amsterdam

Geen standpunt
BIJ1

Geen standpunt
CDA Amsterdam

Geen standpunt
Meer.....
Christen Unie Amsterdam

Samenwerking van Schiphol met de luchthaven Lelystad verdient de voorkeur boven verdere uitbreiding van Schiphol om Amsterdam te ontzien. In de toekomstplannen van Schiphol is de leefbaarheid voor bewoners het uitgangspunt. Schiphol speelt een cruciale rol in de economie. De stad heeft hiervan de lusten maar draagt ook zeker de lasten. Geluidsoverlast en luchtvervuiling worden tot een minimum beperkt. Voor vliegen moet een (voor het milieu) eerlijke prijs komen. Compensatie voor CO2uitstoot wordt de norm. Maatschappijen die CO2neutraal vliegen (compensatie) worden beloond door goede slotsSamenwerking van Schiphol met de luchthaven Lelystad verdient de voorkeur boven verdere uitbreiding van Schiphol om Amsterdam te ontzien. In de toekomstplannen van Schiphol is de leefbaarheid voor bewoners het uitgangspunt. Schiphol speelt een cruciale rol in de economie. De stad heeft hiervan de lusten maar draagt ook zeker de lasten. Geluidsoverlast en luchtvervuiling worden tot een minimum beperkt. Voor vliegen moet een (voor het milieu) eerlijke prijs komen. Compensatie voor CO2uitstoot wordt de norm. Maatschappijen die CO2neutraal vliegen (compensatie) worden beloond door goede slots.
D66 Lokaal

Schiphol is van groot belang voor Amsterdam. Voor elk internationaal bedrijf speelt de bereikbaarheid via Schiphol een belangrijke rol. Het heeft een directe verbinding met 325 plekken in de wereld en is een van de drie grootste luchthavens van Europa. Dat geeft voor veel bedrijven en instellingen de doorslag om voor Amsterdam te kiezen. De economische betekenis van de luchthaven is dus nog beduidend groter dan alleen de 65.000 banen die direct aan de luchtvaart zijn gekoppeld en de 50.000 banen bij toeleverende bedrijven. D66 is groot voorstander van de ontwikkeling van Lelystad Airport, zodat Schiphol kan kiezen voor vluchten met veel toegevoegde waarde en meer budgetvluchten naar Lelystad kunnen. Daarnaast stopt 41 Schiphol wat D66 betreft met nachtvluchten voor toeristen. Hiermee kan veel geluidsoverlast in en rond Amsterdam worden weggenomen. Met twintig procent van de aandelen van Schiphol kan Amsterdam als eigenaar meedenken en de economische betekenis voor de stad bewaken. Tegelijk moet de stad zich actief bemoeien met het beleid voor onze luchthaven om te zorgen dat de economie, leefbaarheid en het milieu in een goede balans worden ontwikkeld. Amsterdammers ondervinden immers niet alleen voordelen van de luchthaven, maar ook nadelen. Beperken van overlast voor Amsterdammers staat voor D66 permanent hoog op de agenda. Schiphol is van groot belang voor Amsterdam. Voor elk internationaal bedrijf speelt de bereikbaarheid via Schiphol een belangrijke rol. Het heeft een directe verbinding met 325 plekken in de wereld en is een van de drie grootste luchthavens van Europa. Dat geeft voor veel bedrijven en instellingen de doorslag om voor Amsterdam te kiezen. De economische betekenis van de luchthaven is dus nog beduidend groter dan alleen de 65.000 banen die direct aan de luchtvaart zijn gekoppeld en de 50.000 banen bij toeleverende bedrijven. D66 is groot voorstander van de ontwikkeling van Lelystad Airport, zodat Schiphol kan kiezen voor vluchten met veel toegevoegde waarde en meer budgetvluchten naar Lelystad kunnen. Daarnaast stopt 41 Schiphol wat D66 betreft met nachtvluchten voor toeristen. Hiermee kan veel geluidsoverlast in en rond Amsterdam worden weggenomen. Met twintig procent van de aandelen van Schiphol kan Amsterdam als eigenaar meedenken en de economische betekenis voor de stad bewaken. Tegelijk moet de stad zich actief bemoeien met het beleid voor onze luchthaven om te zorgen dat de economie, leefbaarheid en het milieu in een goede balans worden ontwikkeld. Amsterdammers ondervinden immers niet alleen voordelen van de luchthaven, maar ook nadelen. Beperken van overlast voor Amsterdammers staat voor D66 permanent hoog op de agenda.
DENK Amsterdam

Geen standpunt
Meer.....
Forum voor Democratie Amsterdam

Geen standpunt
Gemeente Amsterdam

Optimale bereikbaarheid als knooppunt van verbindingen en handelsroutes: Vanaf luchthaven Schiphol (op slechts 15 km van Amsterdam centrum) kan rechtstreeks naar ruim 300 bestemmingen worden gevlogen, waarvan 140 in Europa. Schiphol staat in Europa op de derde plek als vrachtluchthaven en op de vierde als het gaat om passagiersvervoer.
Meer.....
GROENLINKS Amsterdam

Amsterdam voert activistisch aandeelhouderschap over haar deelnemingen zoals Schiphol, de haven en het Afval Energie Bedrijf, met speciale aandacht voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzaamheid en beloningsbeleid.

Amsterdam zet in op alternatieven voor Europese vluchten; het vliegverkeer op Schiphol moet teruggedrongen worden. Stille en brandstofzuinige vliegtuigen krijgen voorrang.
Meer.....
Partij van de Ouderen

Geen standpunt
Partijd voor de dieren Amsterdam

Geen standpunt
Meer.....
Piratenpartij Amsterdam

Amsterdam gaat zich er als aandeelhouder voor inzetten om de vliegvelden van de Schiphol Group niet langer te laten uitbreiden. Amsterdam gaat zich er als aandeelhouder voor inzetten om de vliegvelden van de Schiphol Group niet langer te laten uitbreiden. 
PVDA Amsterdam

Grote banenmotoren als de Amsterdamse haven en Schiphol moeten zich zo ontwikkelen dat ze goed zijn voor de stad, het milieu niet onnodig belasten en extra banen opleveren.

Vijfhonderdduizend vluchten per jaar is meer dan genoeg. De overlast voor omwonenden heeft de kritische grens bereikt. Amsterdam beschikt over aandelen in Schiphol. We zitten daar niet voor spek en bonen, om alleen maar ja te knikken bij de voorstellen van de directie van de luchthaven. Amsterdam houdt vast aan haar deelnemingen en voert actief invloed uit op de bedrijfsvoering. Schiphol biedt veel werkgelegenheid, maar we zijn kritisch op de plannen voor verdere groei en zouden het liefst zien dat budgetvluchten uitwijken naar andere vliegvelden. 
● Low-budgetvluchten moeten voortaan uitwijken naar regionale vluchthavens. Schiphol kan zo een hub blijven voor internationale lijnvluchten.
● Voor nabije Europese bestemmingen worden schonere alternatieven voor het vliegtuig gestimuleerd.
Meer.....
SP Amsterdam

Belangrijke diensten en instellingen waar democratische controle van belang is, horen in handen te zijn van de overheid. Schiphol, het GVB, het Afvalenergiebedrijf en het Havenbedrijf worden niet geprivatiseerd. 
Meer.....
VVD Amsterdam

Geen standpunt
Meer.....
Meer.....
Word nieuw lid of reactiveer uw lidmaatschap hier!
Wij houden u op de hoogte!
Vliegroutes Schiphol afgelopen maand (bron vlieghinder.nl) [Vliegroutes Schiphol afgelopen maand]